Amb l’exposició Prelum celebratissimum, “la premsa tipogràfica més festejada”, el Departament d’Arts Visuals i Disseny i el CRAI Biblioteca de Reserva volen celebrar – amb el pretext del 550 aniversari de la mort de Gutenberg – un esdeveniment que canviaria profundament i radicalment la humanitat: la revolució de la impremta.

La rica col·lecció del CRAI Biblioteca de Reserva s’ha posat al servei de l’efemèride amb una selecció de llibres impresos entre el 1471 i el 1808, des dels prototipògrafs Sweynheim i Pannartz fins a l’hegemonia dels Didot, amb una atenció específica envers un element primordial que la nostra petita exposició vol reivindicar: el tipus movible. Una perspectiva impulsada gràcies al projecte col·laboratiu amb el Departament d’Arts Visuals i Disseny de la Facultat de Belles Arts de la nostra Universitat.

Per emular en certa manera el procediment d’impressió manual, el títol del cartell es va compondre i imprimir al Taller de Tipografia de Belles Arts, amb una premsa de proves planocilíndrica i el feliç resultat de diverses proves d’autor, realitzades per bibliotecàries de Reserva amb l’ajut dels professors Oriol Moret i Enric Tormo i de l’estudiant Anna Juvé: una experiència d’allò més estimulant.

Podeu veure un petit vídeo del procés d’impressió.

Una de les gràcies de l’exposició és que dona a conèixer al públic assistent l’aplicació GinyB42, obra de Marc Antoni Malagarriga i Picas. El recurs es va crear per a la tesi de Luz María Rangel Alanis, Del arte de imprimir o la Biblia de 42 líneas: aportaciones de un estudio crítico, i  permet emprar la font utilitzada per Gutenberg. Us animem a que el descobriu a la Sala de Lectura del CRAI Biblioteca de Reserva.

La selecció de llibres s’ha fet conjuntament amb el Departament, el disseny del cartell és obra del doctorand d’Arts Visuals i Disseny Marco Gómez, mentre que els textos de la mostra són d’Enric Tormo, amb la participació d’Oriol Moret. Els donem a tots les gràcies, tot confiant que en el futur altres experiències ens permetin treballar de nou plegats.

Podeu visitar la mostra del 4 al 29 de juny a la sala de lectura del CRAI Biblioteca de Reserva i a la sala Piferrer del CRAI Biblioteca de Lletres, de 9 a 20 hores, de dilluns a divendres.

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Impresos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Celebrem el 550 aniversari de la mort de Gutenberg amb el Departament d’Arts Visuals i Disseny de la Facultat de Belles Arts

1. Retroenllaç: Document - Butlletí del COBDC

2. Retroenllaç: Estem d’estrena: ja tenim canal a YouTube! | Blog de Reserva